W czwartek 14. maja 2015 roku spotkaliśmy się na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu
Gdańskiego w ramach sympozjum naukowego „Educational Cha(lle)nge. Nowoczesne metody
wpierania edukacji i rozwoju”. Wśród uczestników znaleźli się studenci, wolontariusze, psycholodzy,
nauczyciele oraz inni specjaliści zajmujący się wspieraniem rozwoju i edukacją. Wydarzenie trwało od
godziny 9.00 do 17.00. W godzinach 11:00-14:00 czynny był kącik dziecięcy, gdzie dzieci przybyłe z
rodzicem lub tutorem mogły pod opieką skorzystać z materiałów papierniczych, kolorowej kredy i
balonów.
Panel 1: Akademickie spojrzenie na praktyczny wymiar edukacji 9.15-10.45
Jako pierwszy wystąpił dr Piotr Zamojski, który zaprezentował swój punkt widzenia na zmiany w
edukacji w kontekście kulturowego modelu kształcenia. Pomimo wczesnej pory, sporej grupie
słuchaczy udało się dotrzeć na to wystąpienie. Druga prelegentka – Katarzyna Stryjek zwracała uwagę
na to co pomaga, a co przeszkadza w budowaniu relacji między uczniem a nauczycielem. Następnie
dr Agata Hofman opowiedziała o swoich innowacyjnych projektach: programie nauczania w
Przedszkolu Gedania, pracy Polskiej Akademii Dzieci oraz nowej inicjatywie „Sport + Nauka”.
Wystąpili także biolodzy pracujący na Uniwersytecie Gdańskim. Dr Wojciech Glac przedstawił zasady
grywalizacji, którą stosuje podczas planowania swoich, lubianych przez studentów, wykładów. Dr
Dorota Myślińska ze swoim wykładem „Dlaczego warto uczyć się w ruchu” dała podwaliny pod
wykłady drugiego bloku, a kolejni prelegenci chętnie nawiązywali do przekazanych przez panią doktor
wiadomości z dziedziny neurodydaktyki.
Panel 2: Innowacja w praktyce, czyli jak to robimy w Trójmieście? 11.15-13.25
W tym panelu mieliśmy okazję posłuchać praktyków działających w Trójmieście. Lucyna Formela
opowiadała o gamifikacji nauczania w ramach dostosowania jej do generacji Z. Agnieszka Tomasik
(Kreatywna Pedagogika) opowiedziała historię o tym, jak nauczyciele-praktycy dążą do rozwoju i z
własnej inicjatywy zmieniają nauczanie w Trójmieście przez drobne codzienne ulepszenia w swoich
lekcjach. Beata Szulc mówiła o metodzie Marii Montessori i o tym, jak wygląda praca tą metodą w
przedszkolu i szkole. Następnie wystąpiła Aneta Błaszczyk – Ambasadorka Metody Kids’ Skills w
Polsce. Zarysowała historię powstania metody, wspomniała o jej korzeniach w nurcie Terapii
Skoncentrowanej na Rozwiązaniach oraz mówiła o tym jak w ośmiu korkach zamienić coś w życiu
dziecka na lepsze. Kolejny wykład prowadzony był przez gości z Akademii Dobrej Edukacji. Dr Anna
Florek – dyrektor ADE w Gdańsku wytłumaczyła na czym polega idea szkoły bez klas, w której
uczniowie robią maksymalne postępy, ucząc się we własnym tempie i zgodnie ze swoimi
zainteresowaniami. Monika Banach wyjaśniła natomiast na czym polega jej praca w ADE w roli
mentora i jak wspiera rozwój swoich podopiecznych. Ostatni wykład opowiadał o pracy wolontaryjnej
w AKADEMII PRZYSZŁOŚCI: wystąpiły Katarzyna Wałuto – tutor oraz Natalia Iwasieczko – Koordynator
Krajowy programu. Kasia opowiedziała o swojej codziennej pracy z podopiecznym – Szymonem,
natomiast Natalia wytłumaczyła na czym polega program AKADEMII i jak się rozwijał.
Wszyscy prelegenci trzymali się wyznaczonych limitów czasowych, dzięki czemu oba panele
wykładowe rozpoczęły się i zakończyły o zaplanowanych godzinach, jedynie z niewielkim
opóźnieniem po drugiej części wykładów.
Open Space Technology 15:00-17:00
Po przerwie obiadowej miała miejsce sesja Open Space Technology. Formuła zakładała luźną
wymianę myśli między uczestnikami wydarzenia naukowego. Zebrała się grupa osób chętnych do
pracy. Na początku organizatorki Aleksandra Mońko i Marta Sadowska wyjaśniły zasady pracy
metodą OST. Następnie zostały zebrane i zapisane tematy. Tematy do rozmowy zostały
wygenerowane przez grupę bardzo szybko i dotyczyły następujących treści:
• Czy to metoda zmienia edukację?
• Kiedy przestać motywować zewnętrznie?
• Demokracja w szkole
• Pozalekcyjne zajęcia rozwojowe
• Dialog i partnerstwo między uczniem i nauczycielem
• Czy uczeń potrzebuje lekcji, żeby się uczyć?
Praca odbywała się w dwóch turach. Uczestnicy swobodnie przemieszczali się po sali, aby brać udział
w dyskusjach. Rozwiązania spisywali na flipchartach. Dyskusja w nieformalnej atmosferze toczyła się
do godziny 17:00.
Sympozjum zostało zorganizowane przez sztab złożony z sześciu osób. Wystąpiło 13 prelegentów w
dwóch panelach wykładowych. Oficjalnie w wydarzeniu wzięło udział ponad 100 słuchaczy.
Zespół Educational Cha(lle)nge