Nasze Konferencje

Od 2015 roku organizujemy konferencje i antykonferencje, które jednoczą ludzi wokół tematu
edukacji. Każdego roku spotykamy ze sobą najróżniejsze grupy zainteresowanych – nauczycieli /
nauczycieli, terapeutów / terapeutki, dzieci, młodzież, rodziców i innych.
Celem tych spotkań jest wspólna refleksja nad tym, jak czynić edukację lepszą i piękniejszą, a szkołę
miejscem przyjaznym i sprzyjającym rozwojowi. Każdego roku staramy się odpowiadać bieżącym
potrzebom, redefiniując nie tylko treść, ale również formę naszych spotkań.
Do tej pory testowaliśmy rozmaite sposoby współpracy: wykłady w konwencji TEDowej (maksymalnie
20 minut), sesje Open Space Technology, warsztaty, panele dyskusyjne, gniazda inspiracji, a podczas
pandemii – również spotkania online.
Tematy poruszone przez nas do tej pory to m.in.:

  • 14.05.2015 „Nowoczesne metody wspierania edukacji i rozwoju dzieci”
  • 27.04.2016 „Nieformalne oblicze edukacji formalnej”
  • 18.03.2017 i 19.03.2017 „Dokąd zmierzasz, szkoło?”
  • 14.04.2018 „Divers-i-ty. W obliczu różnorodności”
  • 16.03.2019 „Wychowani do szczęścia?”
  • 10.10.2020 „Wychowani do przyszłości?”
Gdańskie Forum Edukacyjne

Gdańskie Forum Edukacyjne to projekt, którego celem jest refleksja nad aktualną sytuacją w
oświacie. Przy jednym stole gromadzimy ekspertów, którzy patrzą na problem z wielu różnych
perspektyw, by w atmosferze szacunku oraz partnerstwa wypracować pomysły na realne dobre
zmiany w edukacji. Po doświadczeniu największego od lat strajku nauczycieli wspieranego przez dużą
część polskiego społeczeństwa, zaprosiliśmy do wspólnych obrad nad kondycją oświaty wszystkich
przedstawicieli społeczności szkolnej: uczniów i uczennice, rodziców, nauczycieli i nauczycielki,
specjalistów i specjalistki. Każdy członek i każda członkini społeczności szkolnej jest w naszej opinii
ważny i każdego głos chcemy usłyszeć. Podczas obrad mogliśmy liczyć także na stałe zaangażowanie
przedstawicieli środowiska akademickiego oraz Miasta Gdańska.
Gdańskie Forum Edukacyjne wypracowało priorytety na każdy rok szkolny w latach 2019-2022 wraz z
kierunkami rozwoju, wsparcia orazpropozycją ewaluacji podejmowanych działań. Od tego roku nasze
działania poszerzyliśmy o wsparcie mentorskie oferowane placówkom oświatowym.

Sieciowanie

Od 2019 roku prowadzimy projekt sieciujący specjalistów pracujących w szkole – zespoły pomocy
psychologiczno-pedagogicznej (psychologów / psycholożki, pedagogów / pedagożki, terapeutów /
terapeutki, logopedów / logopedki) i osoby pracujące w sekretariacie szkoły. Wnikliwie badając
potrzeby tych grup, dobieraliśmy odpowiednie metody wspierania i rozwoju: warsztaty, szkolenia,
spotkania ze specjalistami czy metodę Action Learning. Poza wymienionymi wyżej grupami,
prowadziłyśmy także sieć rodziców, organizując m.in. warsztaty dotyczące Porozumienia Bez
Przemocy. Spotkania na żywo są tymczasowo zawieszone ze względu na ograniczenia związane z
pandemią.

Badania

W czacie pandemii we współpracy Wydziałem Rozwoju Społecznego stworzyłyśmy „Gdańsku
edukacyjny wideopamiętnik z czasów kwarantanny”, w którym to osoby uczniowskie, rodzice,
dyrekcja szkół oraz osoby nauczycielskie opowiadali o swojej perspektywe edukacji zdalnej i wyzwań
z nią związanych.
W listopadzie i grudniu 2020 roku ze współpracy z Wydziałem Rozwoju Społecznego
przeprowadziłyśmy badanie zaangażowani agdańskich rodziców w edukację. Przebadaliśmy łącznie
375 rodziców. Wyniki zostały przdstawione podczas II Konferencji Polskiej Sieci Badawczej Rodzice w

Edukacji (ERNAPE-PL): Rodzice dzisiaj. Kultura, tożsamość i jakość uczestnictwa w edukacji (11-12
grudnia 2020), a także podczas gdańskiej konferencji „Szkoła po pandemii” (28-30.04.2021)

Projekt Self.ie

W 2021 roku w odpowiedzi na druzgocące wyniki badań dotyczących zdrowia psychicznego
nastolatków, zorganizowałyśmy Projekt Self.ie dedykowany właśnie tej grupie wiekowej. Podczas
trzech dwudniowych zjazdów warsztatowych przyglądałyśmy się z uczestnikami tematowi zdrowia
psychicznego, samoakceptacji oraz relacji z ciałem. Projekt zwieńczyła sesja fotograficzna – wszyscy
chętni uczestnicy i uczestniczki mogli stanąć przed obiektywem doświadczonego fotografa –
Mateusza Brala. Zdjęcia i relacje z projektu możecie obejrzeć w naszych social mediach – klik.

Projekt Brave Kids

Brave Kids to inkluzyjny projekt społeczno-edukacyjno-artystyczny, którego pomysłodawcą jest
Stowarzyszenie Kultury Teatralnej Pieśń Kozła. Pierwsza edycja odbyła się w 2009 roku we
Wrocławiu. Celem projektu jest wyrównywanie szans dzieci i młodzieży zagrożonych wykluczeniem
społeczny. Cel ten realizowany jest poprzez dwutygodniową, intensywną pracę pod okiem
instruktorów artystycznych oraz doświadczonych psycholożek i psychologów. Pierwsza edycja na
terenie Trójmiasta powstała w 2019 roku we współpracy z Nadbałtyckim Centrum Kultury w
Gdańsku, kiedy to gościliśmy grupy artystyczne z Iranu, Indii, Litwy oraz Salwadoru. Pokaz grup
artystycznych oraz występ finałowy obejrzało około 600 osób!

Pandemia koronawirusa wymusiła zmianę formuły projektu. Chcąc kontynuować ideę projektu
związaną z pielęgnowaniem szacunku do różnorodności, Stowarzyszenie EduChallenge zaprosiło do
udziału dzieci z doświadczeniem migracyjnym mieszkające na terenie Trójmiasta.
Ten niezwykły projekt integruje środowiska lokalne, pogłębia refleksję na temat równego
traktowania, równych szans i przeciwdziałania dyskryminacji. Projekt jest także szansą na pogłębienie
relacji interpersonalnych i szczerą integrację nie tylko samych uczestników projektu, ale również ich
rodzin.